Det står mellan 2 olika modeller

Vilken jag väljer har jag inte spikat än, ska låta det sjunka in lite först..

Men det lutar åt ett håll. Så kul att köra!! Prövade 2 olika modeller.

Den första heter Mini cosser M1 3 hjul (finns med 4)

Den är väl anpassad för den terrängen jag ska köra i. Finns många olika justeringar man kan göra för att anpassa så mycket som möjligt för mina behov. Något bättre att orka köra längre i.

Fördelar & möjligheter 

  • Det går att ställa in höjd på säte
  • Hur långt fram man vill ha det
  • Ryggstödet går att flytta fram 
  • Ställa in höjd på armstöd
  • Hur långt fram man vill ha dom
  • Höja & sänka styre
  • Blinkers
  • Vrida sätet när man ska gå av åt båda hållen
  • Den har en batteri kapasitet på 40 km
  • Bra stötdämpning
  • Max hastighet 15 km/h
  • Kryckhållare
  • Går att välja till backspeglar
  • Nackstöd
  • Dubbel komando
  • Nackdelar,
    Mindre däck
    Lite "sämre säte" (det andra är skönare)


        Framifrån

        

        Bakifrån

       

Brezze 3 (finns med 4 hjul)
Något sämre för längre sträckor att köra i, men bättre i terräng...

  • Mycket skönt säte
  • Högre markskillnad
  • större hjul
  • Går att vrida sätet
  • Ställa in hur långt fram/bak man vill ha sätet
  • Armstöd
  • Bättre för mig i terrängen
  • Backspegel
  • Nackstöd
  • Blinkers
  • Kryckhållare
  • Max hastighet 15 km/h
  • Körsträcka 40-45 km

  • Nackdelar,
  • Inte så bra stöd dämpning
    Ej dubbelkomando
    Ej justerbar i höjd på sätet
    Vridnings spaken på sätet sitter sämre
    Spaken till höja sänka styre sitter sämre & är hårdare
    Större vridningsmoment för mina axlar/armar
    Mindre stötdämpning

    Den är som den är i stort sätt...




Framifrån



Bakifrån



Nu ska jag väga för & nackdelar innan jag bestämmer mig. Det lutar åt att välja Mini Crosser. Kommer bli svårt att välja!

Tror jag har fått med det mesta nu i punkterna?.. Någon som har något att tillägga?
Fårga gärna om ni undrar något!


Kommentarer
Postat av: Katta & Doriz

Svårt. har använt minicrosser fyrhjulig och ville ha en sån. Blev helt såld på den. trots att den är låg tog den sig fram! Funkade skitbra även på skogsvägar.



har nu en annan fyrhjuling utan dubbelkommando. inget bra alls. När jag gasar med höger hand drar jag gasen mot mig, ska jag backa trycker jag gasen från mig. Ska jag göra det med vänster ska jag göra tvärt om!. Funkar inte med min EDS-hjärna! På crossern finns en knapp med omställning så du bara väljer vilken hand du vill använda. Helt suveränt!



Backspeglar MÅSTE du ha två. Det räcker intemed en. Speciellt inte när man har problem med nacke och rygg.



hur ser vägarna ut? är det grusväg, asfalt eller ren terräng?

Att åka i affärer med en fyrhjulig är hopplöst.



Sista modellen har så stora däck att den nog klarar mer terräng än den andra. MEN: motorn i minicrossern kanske är starkare. ha rför mig att den är mkt starkare än de flesta andra nämligen. Sa de något omdet? Det finns nämligen olika styrkor (står under tekniska infon på hemsidorna).



Svårt val som sag. fundera var du använder den mest. När. Och hur.



När jag hade min trehjuliga bodde jag också på landet. körde fast, välte och lyckades bräna huvudsäkrningen. Killarna på hjälpmedelscentralenskrattade åt mig. Den jag hade var gjord för ren statskröning nämligenoch jag körde på traktorvägar.....



Nu har jag min fyrhjuliga blåa sak. Nöjd är jag., men det finns ju nackdelar: tutan är ett tjut som ingen reagerar på. Ska köpa en tut-groda som barn har ocjh sätta på! Sedan skulle jag vilja kunna ha en flaskhållare också så jag slipper cykelkorgern hela tiden.

Har plockat bort mina armstöd och sökerhetsbälte. Säkerhetsbältet är ju livsfarligt ifall man välter! Har vält några ggr med den trehjuliga, dock aldrig med den fyrhjuliga.



Om jag vore du: minicrossern med två backspeglar. Sen tre eller fyra hjul beror på om du ska till stan. Har du vägar som inte är traktorvägar klarar du dig med tre hjul.



Hoppas jag hjälpt och inte bara krånglat till!

kram

2011-04-19 @ 21:38:50
URL: http://www.kattarina.se
Postat av: Skrutten

Jag har sökt elscooter av försäkringskassan men fått avslag. Kan arbetsterapeuten ordinera en?

2011-04-20 @ 00:53:51
URL: http://edslivet.bloggo.nu/
Postat av: Madeleineslife

Tack Katta för hjälpen!! Kramis



Skrutten: Det är AT som tar hand om dessa ärenden. Det är hon/han som gör en bedömning om man är av behov utav en. Här så behöver man inte betala något för den, det står landstinget för. Så kolla upp det med din AT. Har du ingen ännu, så ta kontakt med dom som tillhör ditt destrikt. Lycka till! Ge dej inte!!.. Kramis

2011-04-20 @ 03:15:51
URL: http://madeleineslife.blogg.se/
Postat av: Skrutten

Tack ska du ha. Nu har jag ringt upp min AT och talat in på deras automatiska telefonsvarare om vad jag önskar och att han ska ringa upp. Så nu får vi vänta och se.

Jag inväntar min nya arbetsstol som han beställt och förstås glad åt den men det är så jobbigt att ta sig någonstans ute då mina fötter, rygg och knän gör det eländigt.



2011-04-20 @ 11:11:57
URL: http://edslivet.bloggo.nu/
Postat av: Madeleineslife

Skrutten: Bra! Då ska du se att du får hjälp med det. Dom är suveräna, arbets stolarna. Men det är klart att man vill kunna ta sig fram ute oxå. Utan att få allt för ont. Hoppas det blir snart. Man får ligga på lite ;) Kramis

2011-04-26 @ 17:25:05
URL: http://madeleineslife.blogg.se/
Postat av: Caroline

Väntar med spänning på din slutsats, inte säkert den är helt aktuell för mig (vet inte riktigt hur vägarna du ska köra på ser ut mm) men så spännande att få lite tips och ideer inför när jag ska få tummen ur och söka:) Stort lycka till med ditt val:) Kram

2011-05-15 @ 22:40:14
Postat av: Madeleineslife

Caroline: Det är blandade vägar här, asfalt & grus. Den ska funka varsom.. Även på större stigar...

Jag lovar att dela med mig av mina erfarenheter när jag får den.

Jag har valt, det står i ett senare inlägg. Det blev mini crossern :)



Bara att höra av dej om det är något du undrar över, du kan också alltid skicka mig ett mail.. Kram Madeleine

2011-05-16 @ 12:04:41
URL: http://madeleineslife.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0