Kladdkaka á la Madeleine special

Jag gjorde ett experiment med att hota till kladdkakan, resultatet blev mycket bra!

Så tänkte dela med mig av det receptet nu...



Ingredienser till kladdkakan:

3 dl socker
1½ dl mjöl
2 ägg
1 tsk vaniljsocker
4 msk kakao
½ krm salt
50 g mörk block choklad
150 g smält smör

Smörj först en pajform med margarin & ha i ströbröd. Hacka block chokladen i mindre bitar, häll i alla ingredienser i en skål & tillsätt det smälta smöret, rör sen ihop ingredienserna till en jämn smet. Sätt den i mitten av ugnen på 175 grader i 18 min.

Medans kakan står i ugnen kan du börja med toppingen.

Topping:

75 g smält smör
2 msk kakao
1 tsk vaniljsocker
1½ dl florsocker
ca 6 rutor block choklad
(efter smak)

Häll i alla ingredienser i en skål, sist smöret låt det vara lite varmt, rör sen ihop det till en jämn smet. När du tagit ut kakan från ugnen låt den svalna lite innan du har på toppingen. Sen bred på den, låt stå för att svalna..
Du kan dekorera med något fint strössel tex. Servera med bär & grädde till.

Lycka till!


Kommentarer
Postat av: Allt om EDS

Åh, kladdkaka...Jag älskar kladdkaka! Min sambo bakar en kladdkaka som är "to die for" och den är extra god dagen efter. Mmmmm drömmer mig bort

2010-04-16 @ 11:03:22
URL: http://alltomeds.bloggagratis.se
Postat av: Sofie

Den där kakan ser god ut :D



Sv: Med hälsan är det väl som vanligt... Mer eller mindre ont hela tiden.

Håller på att packa nu för resan ner till Umeå. På måndag ska jag få träffa en läkare på Klinisk Genetik. Äntligen! :)



Hur är det med dig? Blir det OP snart?

2010-04-16 @ 13:00:39
URL: http://annikasofie.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0