För att få livskvalité krväs ibland ett eller fler hjälpmedel.

Sitter nu lite trött i sängen efter en lång dag på harmoni-expo, den alternativa mässan.
 
Det har varit en dag fylld med inspiration, intressanta möten med människor, många intryck, första gången med rullstolen. Var där redan lite innan dörrarna öppnades, sist var det nämligen en jättelång kö. Det vi inte tänkte på med rullstolen behövde inte köa idag, gick in i en bakdörr för rullstolar. Det gjorde inget, ute i god tid, det var lite folk, därför kunde vi i lugn och ro ta runt ett varv utan någon trängsel. 
 
Men utan rullstolen hade jag inte orkat idag, kroppen värkte redan när jag vaknade, hade inte tagit mig runt gående. Idag kunde jag altinera mellan att rulla lite själv, Jonne sköt på och jag gick. Funkade hur bra som helst, all ångest jag byggt upp och föreställningar att det skulle kännas konstigt, folk skulle behandla mig annorlunda på ett negativt sett, känna mig begränsad. Tvärtom, detta gjorde så jag behöll min kraft och ork, jag kunde "gå" fram och tillbaka utan tänka på hur tar jag mig runt, tillbaka utan värk. Den är dessutom skön, får inte ont i rumpan, känns som om det var lyckat beslut och att vi prickade rätt från början.
 
Detta gör stor skillnad, gör oss mer fria, kunna göra fler utflykter, kunna utsätta mig för längre transportsträckor. Det har varit en lång bearbetningsprocess sen Jonne nämnde detta med rullstol första gången, när jag väl tog beslutet tog det inte allt för lång tid innan jag fick den. Det handlar om att se möjligheterna, ta utmaningarna och få livskvalité. Detta ger mig det, kunna gå på tex en mässa, hur många varv jag vill, inte behöva tänka kroppen inte skulle orka.
 
Livskvalité är alla människor värda och ibland krävs det olika typer av hjälpmedel för att få det. Lyssna reda på vad du har rätt till, fundera hur du vill förbättra för dig själv, ta ett beslut och gör det till verklighet!
 

Min livskvalité, njutning, en dag på stranden, havet, sommar, naturen...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0