Snökaos & tips på hur du får bort snön lättare i hundens päls!!

Vi är insnöade här hemma! Det måste ha kommit en 1/2 m snö nu & mer ska det bli!
 
Jonne bedömde att det var för riskabelt att köra hem idag & att de skulle vara omöjligt att köra imorgonbitti. Då för första gången stannar han kvar på sitt jobb.. Lite tråkigt för mig men klokt av honom!! Vi har varit ute på tomten i snöyran idag också! Dom tycker inte det är så kul att vara ute själva & går knappt ner från altanen! Men när vi var ute tillsammans var det fullt ös!!
 
Dock lite svårt att ta sig fram & såklart svårast för lilla Taylis.... Hon är ju bara för söt! Helst så går hon hack i häl efter mig i mina spår, annars i Bazzes elr Nellies spår. Men ibland tar hon jätteskutt fram i snön...
 
Nellie är mer under snön än ovanför...
 
Ett hett tips när man varit ute i snön & hundarna ser ut som snögubbar! Det bildas kocker i mina hundars päls & jag har prövat mig fram efter olika lösningar. En är att spola av dom i duschen. Men vill man inte att dom ska bli ändå blötare än dom redan är så finns det andra bra lösningar.
 
Man kan använda balsamsspray, ja brukar använda samma som till häst. Då fastnar inte snön lika lätt. Spraya den i pälsen innan du går ut & se till att den hinner torka. Dock kan det ev bli halt på golvet inne, så man får inte ta för mycket & kan va bra att ha en handduk under när man sprayar.
 
Vill man inte använda balsamsspray så kan man borsta bort kockarna. Då har ja kommit fram till att en stålkam funkar bäst! Det finns lite olika varianter. Den kommer man lättare igenom snö & päls. Man kan också knacka lite lätt på kockarna så dom går sönder..
 
Bazze är glad att få hjälp & vet vad som väntar...
 
Så här ser mina hundar ut efter några timamr ute i snön...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0