Handleds ortoser

Jag har idag flera olika handleds ortoser. Det kan säkert verka konstigt.

Skulle det inte räcka med ett par?

I början när ortsoer var något nytt för mig hade jag ett par för handlederna. När jag sen använt dom under en tid upptäckte jag att dom passar inte vid alla tillfällen. Så beroende vad jag ska göra & hur ont jag har i handlederna just då, så kan jag idag välja dom som passar. Så blir det så bra som möjligt & så jag kan utföra aktiviteten/sysslan.

Nr 1: Denna ortos har en stålskena på över & undersida.
Den ger ett bra & ordentligt stöd! Dessa har jag när jag sover (för att skona lederna), de tillfällen jag har sådan smärta i handleden/handlederna att jag inte kan röra den/dom alls. Eller när jag går på kryckor. (Då tar jag ur stålskenan på undersidan). Den är lätt att sätta på, det gör man med en hand.



Så här ser den ut på undersidan



Nr 2 Detta är min arbetsortos
Den har endast en skena på undersidan. Det gör att man är lite rörlig i handleden & kan jobba, samtidigt skona lederna. Den använder jag ute som inne, vid sysslor & olika aktiviterter då lederna påfrestas.



Så ser denna ut på undersidan



Nr 3 Unirversal handledsortos. 
Så här ser min nya ut. På dom sitter stålskenan på sidan av handleden istället. På så sätt blir handen mer fri. Men handleden har fortfarnade sitt stöd av bandet man spänner runt armen. & även tummen har stöd på i denna ortos. Så nu hoppas jag på dessa. Att dom fungerar när jag går med hundarna i koppel eller kör min scooter. Lika så när jag skriver med penna eller på tengenterna. Då jag har svårt att använda dom andra 2 vid dessa tillfällen.

Det är ingen storlek på dessa & dom passar på både höger & vänster handled. 



Undersidan



Nr 4 Min tummortos
Denna är för tummleden. Som är smidig att sätta på & ha på sig. Skenan sitter även på denna på sidan.



Så här ser den ut på ovansidan



Dessa kan jag även ha ovanpå mina arbetsortoser. På så sätt har jag fler möjligheter till olika användningsområden.



Undersidan




Kommentarer
Postat av: Trasdockan

Handledsortoser är riktigt användbara och jag förstår varför du behöver flera olika. Jag har själv runt 5 olika modeller.



Ifall du inte visste det så kommer jag och Gunilla att fortsätta driva EDS-forumet, för det var vad Katta ville. Du får jättegärna komma och vara aktiv i diskussionerna där, det skulle vara trevligt! Om du har glömt det så är adressen: http://eds.egetforum.se/



Hoppas vi "ses" där! Annars får du ha det så gott och ta hand om dig. Jag är lite dålig på att läsa bloggar och skriva kommentarer, men ibland så!



Kram :)

2011-10-20 @ 17:00:01
Postat av: Hockeysmurf - Ja det ÄR jag!

Hej!
Sökte på ortoser och hamnade här :)
Nr 3, universalvarianten, har du fått genom arbetsterapeuten eller kan man köpa den själv nånstans?
Jag har fått en för tummen av arbetsterapeuten men känner att jag behöver mer stöd för handleden när jag jobbar (sitter och skriver på datorn i princip hela dagarna).
Hoppas du har en bra dag!

Svar: Hej!Tack för din kommentar!!

Ledsen att det dröjt med svaret, men när jag är lite sämre orkar jag inte sitta vid datorn & bloggar då ifrån min telefon, då kan jag bara se kommentarerna men inte svara på dom. Hoppas du har överseende med det!?

Jaha, så intressant :-)

Jag har fått nr 3 universalvarianten utav Ortoped teknik (OT Center), Jag har sedan några år tillbaka en liggande remiss hos dom som jag fått utav min husläkare. När jag behöver går jag dit & vi provar ut ortoser som passar för ändamålet.

Kan rekommendera denna även när man sitter vid datorn, för jag tycker inte man blir lika låst i händerna, men ändå får stödet man behöver.

Jag vet inte om dom går att köpa?
Har du fått ortoser genom ladstinget tidigare?
För har du det kanske det är lättare att få en remiss?
Jag skulle råda dig att kolla upp först med din läkare om du kan få dom på remiss, för ortoser kostar ju allt en slant. Nu vet jag inte hur det är för dig, men mitt EDS syndrom går under "paraplyet" för reumatiskasjukdomar, vilket gör att jag får mina ortoser av (Stockholm) landsting. Jag vet att dom gjorde om reglerna för ett par år sedan att man skulle kunna få alla ortoser på remiss utom just dom för handlederna, men kanske kan dom göra undatag?

Hoppas det var ett svar på din fråga, långt blev det.. Fråga gärna igen, & om det är något jag kan svara på gör jag det mer än gärna!

MVH Madeleine
Madeleinelife

2013-07-31 @ 17:59:49
URL: http://fibrotankar.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0