Ingen OP än...

Tittar in en snabbis, tänkte jag måste tala om hur det har gått..

Var till akuten igår som sagt för att jag fick en bestående smärta i ljumskbråcket. Dom ville då undersöka det så att det inte var akut & behövdes OP. Tarmen hade inte fastnat, men det gör mycket ont.

Sjuksköterskan & undersköterskan var väldigt intresserade utav min EDS. Dom hade som många andra aldrig hört talas om den. Men jag tycker att det är bra att dom frågar & jag får berätta. Det ökar kunskapen om EDS:en, gynnar mig & även andra.

Läkaren fick jag inte lika bra intryck utav. Mycket osäker & oproffsig. När han försökte trycka tillbaka tarmen för att den skulle stanna så åkte den ut så fort han släppte. Efter 5:e försöket så gav han upp. Då hade jag ännu mer ont!! (Bad inte om ursäkt som husläkaren gjorde..) Klia sig i huvudet, frågade om jag var OP tidigare? Eftersom man ska undvika OP så länge som möjligt för oss med EDS. Han kunde inte ta ett beslut själv så fick gå ut å kolla med bakjouren.

När han sen kom tillbaka så tala han om att dom inte skulle OP mig akut igår utan han remitterar mig till kirurgen, fast med den remissen får jag träffa dom inom 7 dagar.
Frågade vad gör jag om det ökar smärtan?
Du får åka in.
Men han hade redan talat om för mig att dom OP inte akut om den inte är klämd. Så jag förstår inte riktigt vad han menade att dom skulle kunna hjälpa mig med? Men då sa jag att kommer jag in igen åker jag inte hem igen! Det hade han inget svar på .
Sa också att dom måste tänka på att jag är redan smärtlindrad, så har mer ont om jag inte skulle ha den i kroppen. Men det gjorde tydligen inte någon skillnad.
 
Frågade då hur vi gör med smärtan? För den orkar jag inte med, min Nobligan R tar inte den.
Jaha, vad vill du att jag ska göra svarade han.
Hallå!! Vem är det som är läkaren?!
Ja ge mig något mot smärtan.
Jaha, men du tål inte morfin.
I tablett form är det OK. Så jag föreslog citodon.
Så han skrev ut det åt mig. & jag fick gå hem.
Han frågade 3 gånger tror jag om jag undrade över något annat.. Men svaret var det samma alla gånger, NEJ.

Men var inte riktigt nöjd med detta. För smärtan var kvar & det är jobbigt & obehagligt. Men hade inget att välja på. Måste dock vara uppmärksam nu så att jag inte blir förstoppad av citodonen. För det kan gå illa med bråcket då.

Idag har jag legat hela dagen med feber & mycket ont. Det värker mer när jag ligger på sidan & sitter upp. Vet inte om det är att den blir klämd då? Äter citodon nu. Men det tar bara den värsta smärtan. Men tänker inte åka in igen på ett tag, för den sitter inte fast & då känns det meningslöst. Så just nu känns det lite jobbigt..

Nu måste jag lägga mig ner igen.. Vi höres!


Kommentarer
Postat av: Katta & Doriz

Men stackars dig gumman! Hoppas du får komma till kirurgen fort!

Jag har opererats massor under alla år. Det har alltid gått bra och läkt fint. Trots det vägrar de numera operera mig för att jag ju har EDS.... De tror att bara för att man har det så går operationer automatiskt åt helvete.

När du kommer till kirurgen, tipsa honom om att kontakta Anders Vahlkvist på Hudmottagningen på Akademiska sjukhuset. Då kan han få svar på hur han ska förhålla sit till en EDSpatient.

Kram!

2010-02-20 @ 19:46:22
URL: http://www.kattarina.se
Postat av: Allt om EDS

Vad jobbigt du har det! Hoppas verkligen att du snart får träffa en kompetent kirurg som kan åtgärda ditt bråck. Tarmbråck kan vara farliga saker och inget att leka med. Du gör rätt i att ta det lugnt och hålla koll på magen. Uppdatera så snart du vet något nytt, vi blir ju alla så oroliga för dig. Kram!

2010-02-20 @ 21:44:47
URL: http://alltomeds.bloggagratis.se
Postat av: Renée

Ligg ner och gå inte upp förrän du får tid till op! Eller iallafall gör inte mer än du absolut behöver. Försöka att få hjälp med hundarna om du kan. Jag håller tummarna för att det ska gå bra!!! Skickar med ett helt knippe med styrkekramar oxå!

2010-02-20 @ 21:51:10
URL: http://www.vimsigamamman.blogspot.com
Postat av: Sussi

Vet du d e du skulle behöva är läggas in..så du får på sjukhuset smärtlindring och att de skyndar på op. Men de bara mina tankar..huva hoppas du snart får bort eländet du har ju redan nog med EDS

2010-02-20 @ 23:45:59
URL: http://fritidsforskare.wordpress.com/
Postat av: EDSmamman

Hej, oj vad det hänt saker!! har inte hunnit med riktigt!! Men stackare där som fått sånt bråck. Rent logiskt så borde det ju kunna ha med EDSen att göra eftersom huden och allting är skörare och att det då kanske är orsaken till det där hålet som tarmen kommit ut genom?



Men helt sjukt att du inte fick mer förståelse av läkaren på akuten, ibland undrar jag hur dom har det med empatin och om dom inte får lära sig hur man tas med patienter med smärta.



Tänker på dig och hoppas att du får komma till kirurgen fort och att allt går bra.



Du skulle ha bett om Oxynorm istället, det är snabbverkande morfin. Fick det på sjukhuset och det tog bättre än tramadol retarden då jag hade ont.



Vaför tål du inte morfin? vad händer om du får det? Synd för det är ju rätt effektivt då man kommer in och har såna smärtor.



Fast nu när jag fick ketogansprutorna på sjukhuset så fick jag svårt att andas precis då som sprutade in det.. jätte obehagligt faktiskt...



Skickar massa varma styrkekramar!!! / Pia

2010-02-21 @ 21:39:32
URL: http://edsmamman.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0