Det var på håret!!!

Att jag kom iväg till läkaren!

Jag hade tid 8.15. Kunde inte somna i går kväll, så tror klockan var efter 3 eller något. Tur som sagt att det är OS så det finns något att titta på för min del. Vaknade till vid 6 tiden, då var TV fortfarande på & nu var det vädret. Men var för trött att stänga av den, konstaterade vad klockan var & somande om. Men missen var att ingen klocka var ställd, hur tänkte jag?!

Nästa gång när jag vakande så var klockan hela 8.38!!!! HJÄLP!!!

Som jag har berättat har jag fått vänta länge för denna tiden så tog beslutet att ta mig iväg. Men visste att det skulle bli på håret då jag inte hade något annat val än att kliva in i duschen. Sen låg det snö på bilen & is på rutan som behövdes skrapas. Så att äta frukost eller att ge djuren frukost var inte att tänka på!

När jag kom iväg var klockan strax över 8, det tar 10 min minst till läkaren med bil. Jag var där 8.14. På håret, men i tid ;)

Fick vänta något på läkaren sen också.. Vi hade en ½ tim på oss, som vanligt alldeles för lite tid. Men hitintills när jag sagt till om 1 tim så har dom inte velat boka så. Min läkare påpekar det varje gång, skriver även en notis om det i journalen så vet inte vad det är som går för fel..?

Tur att man har skrivit ner allt som ska tas upp, så man inte glömmer något viktigt i all hast.

Min lista

* Förnya recepten & få omeprazol på recept
* Har jobbiga toppar & inget att ta då
* Ha en sjukskrivning i botten trots att jag är ut försäkrad
* Nytt intyg till min P-tillstånd
* Bulan jag fått?
* Ortoser till tummen

Fick alla recepten förnyade, men fick också ut Omeprazol Arrow 20 mg denna gång. Hon tycker jag ska äta den som en kur i 1 mån, pga att jag har problem med halsbrännan. Hon var rädd av att jag kan fått ett magsår. Kanske pga min diklofenak jag tar mot migrän?.. Men vi får se hur det är efter denna kur.

Tog upp att inte Nobligan Retard 100 mg morgon/kväll inte räcker riktigt då jag har mina toppar. Men vi gör inget åt mina mediciner just nu. Får se vad dom tycker på UAS (Uppsala Akademiska sjukhuset).

Någon som äter Nobligan R, vad gör du när du får toppar?

När jag var på möte hos AF så berättade hon att vissa har ett sjukintyg trots att man är ut försäkrad & det är pga att läkaren inte tyckt att man är i form för att jobba. Så nu har jag även fått det, så har en sjukskrivning i botten nu från 2 Jan t.o.m sista mars. Så det känns skönt, det känns lättare då efter mina 87 dagar har gått & vi ska sjukskriva mig igen som det ser ut. Vi tror att det är svårare för FK att neka mig då. Nu har vi inte skickat in detta intyg till FK, utan det har jag hemma. För att sen kunna visa upp till FK på mötet. Jag orkar inte göra det jag borde & lägga min energi på rätt saker när jag får egna den åt allt skit runt om!


Sen har både jag läkaren & AF STORA förhoppningar på mitt besök hos UAS. Det känns som att mitt liv hänger på det nu. Det var också vad min läkare sa till mig. Som hon beskriver sig själv då hon är husläkare så är hon spindeln i nätet. Nu vill vi ha hjälp av dom som kan, förhoppningsvis ska dom kunna ge något i from av utlåtande. Så jag kan ge det till FK så det styrker min sjukskrivning framöver.
Så läkaren sa till mig, skriv ner ALLT, du får inte glömma något nu för det kan vara avgörande. Det är så som det känns för mig med.
Det är skönt att man känner att läkaren är på min sida.

Tala om att jag blivit sämre i händer, fingrar & knäna. Då sa hon att det är oerhört viktigt att detta kommer fram till den jag besöker på UAS!

När jag skickade in min del av ansökan till handikapps P, så säger dom att dom inte fått läkarens utlåtande. När dom sen får de för 2:a gången så står det i det att jag inte kör bil alls. Så dom kan inte bedöma det då när jag har fyllt i att jag kör bil men inte alltid. Så nu har jag ett nytt. Men enligt min läkare så är det alltid samma problem, dom säger att dom inte fått papprena även när det gäller färdtjänst. Så nu postar hon med egna frimärken för att veta att dom går iväg.
Jag fick det i handen så jag kommer skicka en ny ansökan nu.

"Bulan"? Vad var det? Jo det är ett ljumskbråck! Roligt, NEJ! Så nu är jag remitterad till kirurgen som ska avgöra om det blir OP eller inte?.. Vissa fall så låter man det vara & andra gånger OP man.

Jag visste inte vad det var, även om jag hört talas om det så nu förklarar jag för er också. Det är så att det har gått ett hål i huden (inne i magen), ett brock. Tarmen får inte plats & trycks ut genom hålet när jag står upp, därav "bulan". Att "bulan" fösvinner när jag ligger ner är för att då åker tarmen tillbaka.
Skulle det nu bli så att "bulan" är kvar när jag ligger ner blir det en akut OP. För då har tarmen klämts fast i hålet & får inget syre. Det man gör vid OP är att man opererar in ett nät som håller tarmen tillbaka.

Är det någon annan med EDS som känner till detta problem?
Är det ett EDS symptom?

Ortoser till tummen hans inte med idag. Men det har fungerat att lida den än så länge, så det får gå ett tag till...

Är mycket nöjd med mitt läkar besök, fick mycket uträttat.
Min läkare kommer kalla till ett avstämningsmöte också för att höra vad som händer med mig.  Hon frågade mig om jag träffat min handledare ifrån FK?
Svar: NEJ!
Men har dom ringt & frågat hur du mår?
Svar: NEJ!
Hon tycker detta är skandal! Dom har ingen koll! (hennes ord).
Talade om att det finns en chans att jag ska få byta handledare igen ifrån FK. Pga att dom sitter i en annan kommun & jag ska få en ifrån min egen. Vilket jag alltid har haft tidigare. Detta gillade hon inte heller, då det blir så om ständigt allt & jobbigt för mig & henne. Jag har träffat min handläggare 1 gång. Vet knappt vem hon är & tror inte hon är så insatt i EDS eller i mig...
Tycker att det är bra att min läkare reagerar.

Reflektering; Varför ska allt vara så om ständigt & varför kan man inte kan ta den "raka vägen". Det är omvägar hela tiden!

                              



Kommentarer
Postat av: Sussi

Brock brukar de ju oftast operera. Dicofenaket gör att magen pajjar jag har fått omprazol just pga av att jag äter de periodvis.



Hoppas nu allt går bra när du åker till UAS. Har du fått tid ännu?

2010-02-18 @ 22:15:19
URL: http://fritidsforskare.wordpress.com/
Postat av: Katta & Doriz

Tyvärr är smärttopparna något man inte kommer undan. Vi har tur som tar Retard-tabletterna eftersom de håller 12 timmar, de vanliga bara 6 vilket ger fyra smärttoppar per dygn. Vi har ju "bara" två.



Bråcket lät inte kul. Eftersom våra kroppar är så taskigt byggda pda EDS så beror det väl troligen på det. Nu har jag ingen vetenskaplig fakta bakom mig när jag säger så, men en hel del av allt som händer oss (om inte det mesta) beror på att bindväven är usel.

Hoppas det läker av sig själv så du slipper opereras!

Kram

2010-02-18 @ 22:32:55
URL: http://www.kattarina.se
Postat av: Allt om EDS

Ditt bråck beror med största sannorlikhet på EDS. Man brukar inte få bråck i din ålder och ljumskbråck beror ju på sviktande bindväv, så..

Håller tummarna inför ditt besök på UAS, kram!!

2010-02-19 @ 08:27:59
URL: http://alltomeds.bloggagratis.se
Postat av: Renée

Jag äter omeprazol 20 mg varje dag och har gjort det i ett år ungefär. Tar jag bort den så pajjar magen direkt så vad ska man göra??? Synd med bråcket, är det inte så att ska det jäklas så jäklas det ordentligt, eller;-)

Jag äter numera oxynorm och har plåster i botten men jag åt Tradolan (Nobligan) innan och då hade jag 200 mg morgon och kväll så du kan ju höja din dos. Eller kansker ta 50 mg kaspslar när man har smärtskov, så gjorde jag innan jag kom upp i fulldos. Ja, ja, man kan göra mkt om man har en läkare som vill hjälpa en! Ha en skön OS-dag, kramis på dig!

2010-02-19 @ 10:38:38
URL: http://www.vimsigamamman.blogspot.com
Postat av: Katta & Doriz

Aha, nu fattade jagf vad du menade. När det blir så kan du bahöva något annat att komplettera med. Antingen höja Nobligan/Tradolandosen eller ta tex Norgesic eller Citodon eller Ketogan. Jag måste göra så och tar TreoComp dagligen trots min Nobligan (ska egentligen inte kombineras, men min läkare anser att vi inte har något val).

För har du mer smärta än vanligt eller annan smärta än vanligt så kan det behövas starkare grejor tyvärr. Ta upp det när du kommer till Uppsala så du verkligen får någon hjälp.

2010-02-19 @ 19:32:44
URL: http://www.kattarina.se
Postat av: litentanta

Jag har helt tappat bort din blogg, har haft en massa risiga dagar, veckor, efter sista medicinändringen så jag får skylla på det :-( Jädra skit är det...



Tänkte på samma sak, höja Nobligan R dosen, jag har nånstans i bakhuvudet att jag hade 350 mg men ser ju att det inte finns så det var nog 200 mg ändå. Viktigt att man får den lindring som går, var ju som sagt var Paraflex Comp dom gällde vid de värsta topparna men den är ju borta.



Ska ju in i röran m fk, haft ett möte m psyk och det var allt utom lyckat. Man kan inte sätta en deppig litentanta i samtal med en jädra ST-läkare, det är en garanterad flopp då ingen har koll på hur mina ep-mediciner verkligen påverkar min psykiska status, eller vad man nu säger. Känns ivf skit att jag sumpade det men hur gör man, är livet tungt så är det, går inte att fejka även om man vill och då blir resultatet inte sådär "perfekt" som jag ju vill..



Ska fortsätta o läsa ikapp mig nu, låter tråkigt att du ska åka på ett ljumskbråck OCKSÅ mitt i allt



kramen

2010-02-28 @ 15:15:27
URL: http://litentanta.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0