Minisemester på Öland

Nu är den andra axeloperationen gjord.

Onsdagen den 1/7 lades jag in för dagen på sjukhus, då gjorde dom om samma operation som för drygt 1 år sedan. Jag var mycket stressad inför dagen skulle komma, skulle jag hinna allt hemma?! Plantera blommor, odla grönsaker, få ner allt jag drivit upp under våren i landet osv.

Sen hade jag en till önskan, att flytta hem Tempus. Men för att det skulle bli möjligt var jag tvungen att hitta en häst jag kunde låna över sommaren som sälllskap. Vilket inte är helt lätt!

Vi hade inga planer inför midsommar, mer än att något skulle vi vilja göra, det kanske skulle bli den enda resa under sommaren med tanke på min op. Så några dagar innan midsommar bestämmer vi oss för att åka till Öland igen. Sagt och gjort packade vi bilen, lämnade bort Tayla till Jonnes gudbarn, katterna fick passning hemma, Tempus fick vila, men tillsyn av stallkompisarna och Bazze och Nellie tog vi med oss.

Vi hade inga större planer för helgen vad vi skulle göra där, mer än att det var skönt att komma bort. Dagen innan midsommarafton åkte vi, tidigt på morgonen och kunde ta det lugnt hela vägen ner.

Utsikten från vår stuga vi bodde i midsommarkvällen

Vi tog en strandpromenad midsommarnatten och njöt av det lugna vattnet och utsikten.

Böda hamn från stranden

Dagen efter tog vi en lång sovmorgon, och en brunch i stugan. Vi var trötta efter bilfärden, det blev inte allt för sent midsommarafton som tur var, vi kände det var skönt att ta det riktigt lungt..

Vi gjorde en utflykt till norra udden, Eriks fyr och byxelkrok den dagen. Det var strålande solsken och vi njöt! Vid norra udden har vi varit tidigare, men inte gått upp i fyren. Jag gjorde det på ren vilja, det fanns inte en muskel i mig som orkade, så om jag skulle ta mig upp var det bara att bestämma sig för att det skulle gå!! Och vilken utsikt det var!!

Känslorna är blandade när jag stod där uppe, det är en fantastik utsikt, skakiga ben utav höjden, lite rädd och frihet. Tänk vilket bygge det är att konstruera en fyr!!

Efter vi njutit av en liten picknick rullade vi vidare och nästa stop pä vägen tillbaka till stugan belv Byxelkrok.
En liten by som drar mycket folk under sommaren. Utsikten över havet är riktigt avkoopplande. På vägen ner till stranden ligger restauranger på rad, små handelsbodar, konstgallerier och glasskiosker. I hamnen låg en hel del segelbåtar och vi skymtade färjan som går till Oskarshamn ute i fjärran.

Vi slog oss ner på den steninga stranden, trotts att det bara var stenar så var dom så mjuka och lena.

Kvällarna avslutade vi på vår väns krog kapten blåskägg. Jag var helt slut, men vill ju vara med på allt. Jag var tapper och höll mig uppe de flesra kvällar också.

Dagen efter blev det en kortare utflykt, vad jag (vi) orkade med, vi åkte till Trollskogen, som också ligger på Ölands norra udde. Där finns olika långa promenader man kan gå i natureresarvatet, den här dagen tog vi den korta på spången. Där är det lätt att gå, också med barnvagn och rullstol. Det var som en trollskog jag föreställt mig, mycket mossa, gamla träd och mystiskt, ett skönt lugn!

Sista kvällen tog vi en lite längre promenad lägs strandkanten som senare övergår till en kohage och grönområden. Det var så fridfullt! Så man blir kär på nytt ;)

Hundarna hade fullt upp på preomenaden med alla nya spännande dofter. Vi njöt bara av att vara i studen. Svanarna guppade en liten bir ut från strankanten, korna gick och betade.

Dagen vi skulle resa hem gjorde vi ett stop på en alpackagård och ett i Borgholm. Där fick vi lära oss att dom är släkt med kamelen och lama, dom kan också spottas och bli ca 20-25 år gamla.

Hemfärden blev lite mer dramatisk, efter all ansträgning och alldeles för lite vila fick jag en panikångest attack. Det gick långt denna gång, Jonne ringde ambulansen som fick möta oss på en bensinstation. Där fick jag flytta från vår bil in i ambulansen. Där tog dom puls, syremättning av blodet och EKG, frågade vad som hänt. Till en början med det lilla jag kunde få fram så sa dom att det inte var någon fara mer än att jag skulle koncentrera mig på andningen. Jag hade som ja kan likna vid en sorts kramp i kroppen och ryckningar, vilket var väldigt obehagligt och när vi inte fick hejd på det fick Jonne att ringa. Det berodde på för lite syresättning i kroppen under en längre tid. Efter ett tag med sjukvåradre fick dom mig att komma tillbaka och vi kunde sen fortsätta vår resa hemåt. Det fanns ingen anledning att uppsöka sjuhhus om jag inte ville.

Vi stannde därefter bara en bit bort och åt middag, för om min kropp var trött innan så var det ingenting mot efter. Jag var helt slut i varenda muskel i kroppen och den ville inte bära upp mig. Men med lite mat, frisk luft och samtal så kändes det mycket bättre även om jag var matt.

Vi tror att det var en kombo av mycket, dels hade jag tagit ut mig alldeles för mycket under helgen. Inte tagit mina värktabletter som jag borde (klarar ju mig utan dom!) NOT! Sovit dåligt, stress, väntan på min operation osv.

Vi hade en superskön långweekend, minisemester på Öland tillsammans i fem dagar.  Är glad att vi tog oss iväg på den.

Efter sen när vi kom hem var varje dag full med sysslor så mycket jag kunde inför min operation. Eftersom jag visste att jag inte skulle kunna göra något efter den.