Nu har jag läst på i alla fall!... Får se vad som händer.....

Har inte varit på humör för någonting idag pga av värken, & inte att skriva heller.

Men nu sitter jag här, har varit ute på FASS & läst på om Lyrica & Fibromyalgi.
Eftersom jag väntar samtal i morgon ifrån läkaren på smärtkliniken.
Medicinen har inte gett någon värkan än...
Så var ut på FASS nu för jag vill veta vad jag stoppar i mig.
Sen var det ju så som jag berättade i ett tidigare inlägg när jag hade varit på smärtkliniken att hon hela tiden jämförde mig med fibro patienter.
För att få veta mer så gick jag ut på FASS.


Detta är en sammanfattning & delar taget ur texten på FASS om Fibromyalgi:

Fibromyalgi

Kronisk generell muskelvärk med stelhet i armar, ben & rygg vilket gör att de snabbt blir uttröttade & där andra undersöknings- & laboratoriefynd inte förklarar besvären.
Värken ska ha varat i minst 3 månader & inkludera alla fyra kroppskvadranterna. 11 av 18 definierade punkter enligt nedan skall vid måttligt tryck framkalla smärta.

Diagnos
För diagnos krävs:

-Generellvärk minst 3 månader hals-, bröst-, eller ländrygg.
Värk i höger eller vänster kroppshalva.
Värk ovanför eller nedanför naveln.

-Smärta vid tryck vid 11 av 18 väl definierade punkter. Trycket utförs så att yttersta tredjedelen av tummen vitnar ungefär som när man trycker fast ett frimärke. Smärtpunkterna antal växlar över tiden med hänsyn till bl.a menscykeln, tempratur, stress, fysik aktivtet & tid på dygnet.
Dessa punkter sitter- bak på skallen vid nacken, långt ner i halskotpelaren, vid skulderbladsmusklerna, vid andra revbenet, vid yttre delen av armbågen, vid övre, yttre delen av skinkan, höftledsbenet, & inre delen av knäleden vid ledspringan.

Symtom

Genrell värk med muskulär trötthet, kraftlöshet & stelhet.
Det handlar ofta om morgonstelhet som vara under 30min. Värken flyttar sig ofta till olika ställen i kroppen.
Dålig sömn. Koncentrations- & minnsesstörningar. Huvudvärk. Dålig samordnad, energislösande användning av muskelgrupper.
Specifikt för Fibromyalgi, jämfört med andra tillstånd med muskelsmärta är s.k "generell allodyni". Med detta menas att normalt smärtan utlöses av normalt icke smärtsamma retningar.

Symtomen påverkan utav fysik aktivitet, stress, väderomslag, oro & ängslan. m.m.

Alternativa överväganden

Smärtsymtom, inflammation i skelettmuskelatur, andra inflammatoriska sjukdommar som ex, kronisk ledgångreumatism, Sjögrens syndrom, inflammatorriskmuskelreumatism, m.fl.


Detta gjorde jag för att hon som sagt hela tiden på det besöket jag var hos henne jämförde mig med en fibro patient eftersom det var det hon hade mest erfarenhet utav.
Så nu har jag läst på en del utav fibro, det tog mig 30 min MAX!!
Jag har gjort det jobbet hon skulle ha gjort, som vanligt.....
Så nu när hon ringer i morgon har jag mer kött på benen.
För det är INTE samma sjukdom!!!!!!!
Det finns vissa likheter, men man kan inte jämföra dom i alla fall med varandra!
Så som sagt tänker jag säga det till henne, om hon eller hennes kollega ska ha hand om mig MÅSTE dom sätta sig in i EDS. För annars är det ingen mening med detta.
Så fortsättning följer.....

Måste tillbaka till apoteket igen i morgon, fattar inte att dom inte kan skriva ut större förp.?!
Sen ska ja förhoppningsvis byta ena medicinen till rätt styrka.
& så får vi se om hon ökar dosen på Lyrica?

Natti natti....
Love Madeleine ♥

Kommentarer
Postat av: mathilda

Jag förstår att du inte har kunnat svara. Jag fick min diagnos i nov-08 så det är ganska nytt allting. Men en väldigt lättnad att äntligen få veta varför man har så mycket konstiga symtom. =/

2009-05-20 @ 08:12:56
URL: http://thildasfoto.blogg.se/
Postat av: sussi

De ju de att de kommer nya sjukdomar..Eller egentligen nya utan nya diagnoser för att skilja vissa från andra. så de jämför ju ex Bechterews sjukdom med vanlig reumatism fast de totalt tv¨olika sjukdommar. Fibro tycker jag de flesta har diagnos på sen 90 talet fast många av dom tro jag är feldiagnostiserade eftersom de kmomit fram nya rön.



så sjukvården är ju många gånger klantig ex när d kommer ut en "ny" sjukdom att de jämför emd en likartad sjukdom.



Hänger du med i mitt snurriga tankesätt??

2009-05-21 @ 11:23:47
URL: http://fritidsforskare.wordpress.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0