Sjukersättning, jag har nått ett stort mål!

Den 1:a augusti blev jag officiellt sjukpensionär, den 19/8 fick jag min första utbetalning på min sjukersättning istället för sjukpenning. Jag fick beslutet om beviljad sjukersättning 20140707. Tror fortfarande inte jag riktigt kan ta in att det är sant.
 
I juni 2006 blev jag sjukskriven första gången, sedan dess har det varit många turer fram och tillbaka. En lång kamp för mitt välmående, förståelse och rätt vård. Jag har varit utförsäkrad 3 gånger, gjort flera olika rehabiliteringar, 3 olika arbetsprövningar, ett antal operationer, varit inlagd flera gånger pga. svåra skov på sjukhus, har hemtjänst för andra gången (blev utan när jag flyttade), fått el-moppe, rullstol, arbetsstol, ortoser till de flesta större lederna/kroppsdelarna.
 
Nu 2014, 8 år senare har försäkringskassan beviljat mig ersättningen som gör att jag är arbetsbefriad, jag slipper gå på möten, mindre stress. Nu kan jag kan fokusera på mig själv, mitt liv, vardag och försöka göra det bästa möjliga av varje dag. Den gäller fram till 17 maj 2017, då kommer FK höra av sig till mig för höra om jag har fått ändrade arbetsförhållanden?
 
Nu får jag för första gången en chans till ett lugnare liv, vardag och ro. Möjlighet att hitta en balans och sinnesro. Fullt fokus ligger nu på träna upp min axel efter operationen, efter det kommer resten av kroppen, ska försöka hitta balansen som fungerar för mig. Det är svårt, komplex och det varierar under tiden.
 
Det har varit många tårar under åren, jag har många gånger velat ge upp! Erik Björck på klinisk genetik som ställde diagnosen EDS sa efter  -det är nu det börjar.
Ville inte tro det riktigt, men det var sant. Min diagnos gjorde inte saken lättare i vården eller hos myndigheterna. Det har varit riktigt jobbigt! Jag har blivit misstrodd, granskad, ifrågasatt. Det krävs mod, styrka, vilja, ork och envishet!
 
Nu får jag pusta ut ett tag, det är ett STORT steg, lite läskigt, men mycket skönt och en stor lättnad.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0