Cellprovtagning, vaccin mot livmoderhalscancer.

Den här dagen har varit likadan som gårdagen.
 
Men har hunnit med mycket, viktiga ärenden som cellprovtagning. Viktigt att göra, fick veta idag du kan vaccinera dig mot viruset  HPV, humant papillomvirus, som orsakar cancer i livmoderhalsen, tror hon sa upp till 48 år. Tidigare har dom gjort på tjejer i tidig tonår, då det är säkrast vaccinera sig innan sexdebut, för att inte vara smittad av HPV. Men nu har dom släppt på gränsen. Detta hade jag ingen aning om, kan tänka mig vaccinera mig. Det är ingen garanti att inte få cancern, men HPV 16 och 18 skyddar mot livmoderhalscancer som orsakar 70 % av all cancer i livmodern. Men du behöver fortsätta göra dina cellprovtagningar, för se om det skett några förändringar.
 
Det är lätt att se lappen man får hem i brevlådan, tänka jag tar det sen. Talar av egen erfarenhet. Jag hade cellförändringar, som sen försvann. Men det hade kunnat varit annorlunda. Nu går jag och tar mitt cellprov vart tredje år. Första kallelsen fick jag vid 23 års ålder, sen kommer den med 3 års mellanrum. Det är inte obligatoriskt, bara en rekommendation. Du gör det på drop-in och det tar några minuter.
 
Har du gjort dina cellprov?
Hur tänker du inför vaccinet?

Kommentarer
Postat av: Ingela

Hej! Vill bara blinka till om att jag har mailat dig på din blogg-mail, ifall du inte kollar den så ofta eller så. :) MVH /Ingela

Svar: Hej,Tack Ingela, jätteroligt att du hört av dig. Ska svara på det så fort jag har tillfälle!
Önskar dig en trevlig helg!
Madeleine
Madeleinelife

2014-04-11 @ 09:44:19
Postat av: Pia EDSmamman

jag tycker att det är viktigt att göra cellprovtagningen men när det gäller vaccin är jag lite av en motståndare. Det är så mkt som är mörkat med vaccin. Du kan få bra information på vaccin.me om varför man ska tänka sig för innan man vaccinerar. en del menar att vaccinationen i framtiden kommer att ses som det absolut största övergreppet mot mänskligheten. Och jag sa till min dotter att jag inte ville att hon skulle vaccinera sig mot HPV. Du kan läsa om alla slags vaccin på www.vaccin.me och det står en hel del om just HPV vaccin. Men jag vill inte säga hur någon annan ska göra eller tänka, jag önskar att fler däremot var lite mer kritiska och sökte mer information innan de vaccinerar dem själva eller deras barn. När det gäller livmoderhalscancer tar den 20-30 år för att utvecklas och det finns ingen vetenskaplig grund för att hov vaccinet är vare sig effektivt eller säkert. Jag hörde till dem som gjorde som alla andra, som lydigt gick till bvc med mina barn och lät dem få dessa sprutor. Men skulle jag få barn idag skulle jag aldrig göra så. Jag skulle ifrågasätta och säga nej om jag inte tyckte att det fanns skäl. och att fördelarna vägde upp för nackdelarna. Titta bara på ingredienserna i vaccin, som Formaldehyd, aluminium, kvicksilver, lösningsmedel, celler från aborterade foster, djurvirus, listan är lång, och vad gör dessa gifter med vår kropp? aluminium tex som är ett nervgift, och formaldehyd som är ett bekämpningsmedel med flera olika användningsområden.. det är många som inte har en aning om detta och det beror nog på att när det gäller sjukvården och mediciner så har vi en sån tilltro till att det vi får från sjukvården enbart är bra. Men den världsbilden är på väg att börja luckras upp och fler och fler börjar förstå att det kanske inte är så som myndigheterna vill få oss att tro. Man tjänar multum på vacciner och biverkningarna mörkas ner och pratas bort. Det man kan se är att barn som inte vaccineras är friskare än de som vaccineras. Titta på barn i vår närhet. De föds, är friska och välmående och så får de den där första sprutan på bvc och direkt börjas det, med feber, förkylning och nedsatt immunförsvar. Och föräldrarna måste vabba rätt mycket redan första året och man skyller på att " ja men de har ju börjat på dagis och där är ju så mkt baciller"... men är det sanningen? Nja... jag är skeptisk mot vacciner... och det finns så mkt information på nätet, men man måste söka den, för man kommer aldrig att få höra ngt negativt på bvc. Enda gången jag hörde ngn som var skeptisk var när man skulle vaccinera sig mot svininfluensan, men en kompis till mig frågade bvc sköterskan som först pratade för vaccinet, men när hon ställde frågan till sköterskan om hur hon som mamma skulle göra med sitt barn så erkände hon att hon själv inte tänkte vaccinera, för hon ansåg att det fanns för lite information. Och det visade sig att så många blev sjuka i kroniska sjukdomar efter att ha fått sitt influensa vaccin. Vårt eget immunförsvar är otroligt starkt, och tanken med vaccin tror jag, är att sänka vårt immunförsvar, och att det är en form av att kontrollera mänskligheten. Kanske inte från läkarnas sida, utan ännu högre upp, följ pengarna och se vart du hamnar, va det ngn som skrev... och det är intressant... :-) Men jag tycker att det är viktigt att man själv får välja, och att det inte ska bli ngt tvång, för det pratas faktiskt om det. Att man ska bli tvungen att vaccinera sig, och då kan man ju fråga sig, varför måste man tvinga folk? bara det gör mig skeptisk. För det kan inte handla om rädsla, för är du vaccinerad, varför så rädd för de som inte är vaccinerade :-) Men däremot, så håller jag absolut med om att man ska gå och kolla sig, med jämna mellanrum, och lämna de där cellproven, för att upptäcka ett tidigt stadie. Ja det här var min åsikt, hoppas på att få höra fler åsikter,
Ha en fin helg fina du! kram kram

Svar: Hej Pia,Tack för din åsikt och tanke kring vaccin. Jag håller med dig, hör till dom som inte vaccinera mot svininfluensa, influensa, TBE osv. Så jag brukar tänka ett par varv innan jag gör något. För som du säger vet man inte riktigt än vad som händer i framtiden. Tycker som du att det bör vara valfritt om man vill inte eller inte. Att det ska finnas fördelar och biverkningar förklarat så man kan lätt sälla sig för eller mot. Men tyvärr är det så med mycket, vi kanske inte ställer oss en mot fråga för det är något vi gjort under lång tid och ALLA gör det.
Tack för länken ska kika in där vid ett tillfälle.
Önskar dig detsamma, en mycket trevlig helg med härliga möten och energier :)
Kram
Madeleine
Madeleinelife

2014-04-11 @ 10:04:12
URL: http://edsmamman.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0