Besök hos Ortopeden M

Igår var det dax att besöka ortopeden för att kontrollera hur min axelkula sitter efter luxationen & hur min rörlighet är.
 
Jag som alltid väl förberedd med en lista på punkter som jag skulle ta upp, nämna & mina egna frågor.
 
Punkt 1 Jag inte tålde slingan så har fått ut en ny av S på OT-Center. Behöver en remiss i efterhand. Vilket inte var några problem, M skriver ut en remiss.
 
Punkt 2 Jag har träffat min sjukgymnast C, gått igenom programmet av sjukgymnastik. Fått en återbesökstid. Nämde då också att jag fått klåda & irretation av min slinga/ortos. M svarade att det är min sjukgymnast som kommer sköta programmet av min sjukgymnastik. Men ska ha en återbesökstid hit om ca 3 veckor.
 
Punkt 3 Har tid efter idag hos DSK för att undersöka min utslag som blivit betydligt värre!! Vilket M höll med om att det var bra, så man fick undersöka vad det kan vara.
 
Punkt 4 S & jag har diskuterat att ha en annan typ av axelortos nu under läkningsprocessen för att undvika en ny ev luxation. Vilket M höll med om att det kunde vara bra för mig med tanke på min EDS, så får en remiss för det också.
 
Punkt 5 Är sen efter luxationen bortdomnad på utsidan av överarmen från axel till armbåge. Vilket känns mycket obehagligt. M svarade att det kan ske när man sätter axeln sätts på plats igen. Det kan ta upp till ett ½ år innan känslen kommer tillbaka. Om det är så att en närv har kommit i kläm? Men det är inget farligt.
 
När jag gått igenom mina punkter med M så undersökte han min axel & min rörlighet. Han var nöjd med resultaet, den sitter som den ska. Rörligheten är såklart nedsatt, så det är något jag kommer få jobba upp igen. Vissa rörelser gjorde mer ont än andra, vilket var naturligt. Då jag har en sjukskrivning i botten blir det ingen ny nu, utan den som finns är den som gäller. Jag får inte påbörja någon arbetspraktik nu, så den blir åter igen framflyttat på obestämd framtid. Jag måste få tillbaka styrka & rörlighet i armen igen. Så det blev min uppgift att informera FK.
 
Vilket jag gjorde på eftermiddagen när jag kommit hem igen ringde min handläggare på FK & talade om det som hänt & hur läget ser ut. Så vi hörs igen efter jag varit på återbesök hos M & träffat min läkare A-L. Så får vi se vad nästa steg blir.
 
När jag träffade DSK passade jag på att tala med min läkare A-L, berättade vad OP sagt, så vi bestämde att ses efter mitt återbesök hos M.
 
Det här är som att börja om igen, jag var på gång igen, men så händer något & jag måste påbörja ny rehab. Men så ser mitt liv ut med EDS. Jag deppar inte, jag kämpar på & kommer göra mitt bästa som alltid.

Kommentarer
Postat av: Pia EDSmamman

Fy vad trist... men jag känner igen känslan,,, man tar sig upp, något händer och man ramlar tillbaka på noll igen. Två steg fram och ett bak eller ett steg fram och två bak..... jobbigt iaf. Hoppas det läker som det ska nu iaf.

2013-02-26 @ 23:45:33
URL: http://edsmamman.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0