BERGODALBANA

Min helg har verkligen varit som en bergodalbana!
 
Blir tokig på att sitta hemma & inte ens kunna gå utanför dörren då det är alldeles för halt. Så sitter här inne mellan dessa väggar & kikar ut.
 
Så ett besök kändes mer än nödvändigt, (om jag får säga så) att få fika besök av min närmaste vän Jennifer & hennes dotter på 8 månader i fredags eftermiddag. Sen ska man såklart orka umågs också. Men jag tänker som så, även om jag är tröttare efter än innan så ger det mig så pass mycket energi så min kropp orkar fortsätta läka.
 
Vi hade några timmar tillsammans här hemma & kunde sitta i lugn å ro vid köksbordet & prata gammalt å nytt. Det var ju några månader sen sist vi sågs så har en del att ta igen. Roligt att få se hur hennes dotter växer & utvecklas också!
 
Men det tog kanske lite mer kraft än jag räknat med, när Jonne klev innan för dörren så rann tårarna ner för kinderna. Då gick luften ur mig! Resten av kvällen låg jag på soffan & blev servad med dricka, mat, kärlek... Det jag upptäckte då var en "bula" (svullnad) på min skadade axel & den var inte så liten heller. Om ni tänker er en större apelsin & delar den på mitten. Så STOR var "bulan"!! Kanske överansträngt axeln mer än jag trott!?
 
jag & min bula/värk/svullnad har sen under helgen åkt upp & ner. SKA vara utan slingan/metellan/ortosen (vilket ni vill kalla den) nu enligt ordination från OTP (ortoped). Men sen hur mycket jag kan/ska belasta fick jag inga klara diriktiv om?.. Har inte gjort mer än vad jag kännar att jag klarar av. Gjort rörelser som gör lite ont, men inte för ont. För tanken är att jag ska använda armen & att få tillbaka min rörelseförmåga. Har ett sjukgymnastikprogram som jag fick när jag lämnade sjukhuset, men tror det behöver uppdateras? Vilket det kommer göra när jag träffar min SJG C nu på torsdag.
 
Så om jag ska sammanfatta det hela så har jag ena stunden haft lite bättre rörelseförmåga. Sen den andra stunden är svullnaden mycker större & jag är tillbaka där jag var i början. Med en hemsk värk & kan inte röra eller nudda armen. Vilket är mycket frustrerande!!
 
Detta medför dålig sömn på natten & orken i armen varierar mycket!!
 
& hur mycket smärtis ska man ta? Är det bra att känna värken, så jag inte överanstränger mig? Eller ska jag ta smärtis för att kunna lindra den väsrta svullnaden & värken??
 
Nu har jag kylt axeln vid ökad svullnad & någon gång tagit en smärtis då värken blir allt för påtaglig!
 
 
Hua!! Va långt inlägget blev, det var inte riktigt meningen.. Men så kan det bli ;)
 
Fortsättning följer...
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0