Sture hos veterinären

Det har varit en tuff dag för både mig & Sture..
 
När jag kommit hem igen efter mitt läkarbesök, vilat & ätit så tog jag med mig Sture till veterinären. Han har åkt bil kanske 2 gånger under sina 3 år. Så det var helt främmande & han skrek som en galning. Kände att det började stika väldigt illa i bilen! Stannade efter bara 5 km hemifrån. Då visar det sig att han skitit & kissat, lyckats kleta ner hela sidan i buren, filt & sig själv! Så ut med bur & katt som aldrig tidigare gått i sele.
 
Vilket på att han vart tokig!!
Lyckades smita ur selet, ner i diket i meter höga gräset ut i skogen. Jag efter med högst olämpliga skor & klänning. (ni kan ju föreställa er synen för de förbi paserande!)
 
Fick tag i katten, in med honom i bilen (lös) så jag kunde sanera buren. (Mycket glad för mina våtservetter som alltid finns tillgängliga!!)
 
Buren sanerad, ren filt, en avtorkad katt & genomsvettig satte jag mig bakom ratten för att fortsatta färden. Överlade en gång till, ska jag vända hem? Men inget kan ju bli värre än detta! Så jag fortsatte...
 
Han tystnade som tur var & det vart en lugn bilfärd fram. Husse mötte upp oss på plats, för att ja skulle få lite hjälp. Vi fick vänta ett tag innan det vart våran tur.
 
Där vart han undersökt & vi fick berätta hur hans hälsotillsånd är.
Han började tappa lite vikt för 2 veckor sen, dryga veckan tillbaks så började pälsen se tussig ut. Sen vart han varm om nos & öron, låg mest & sov (annars är det bara snabbt in & sen ut igen). Jag misstänkte någon fästingsjukdom.
 
Vi tog beslut då inte undersökningen gav något att ta blodprover. VIlket han på skötte sig galant! Trygg med sin matte vid sin sida.. 
 
I väntan på provsvaren, lag han sig & sov på stolen brevid mig.
 
Proverna visade inte mer än något mindre av vita blodkroppar & lite högre socker (det kunde bero på stressen). Men med tanke på hur han tillstånd är, så kan det vara parasiter eller en fästing sjukdom.
 
Så nu prövar vi med att avmaska & köra en antibiotikakur. Hjälper det så blir det inget mer, så håller tummarna för det nu! För Stures skull.
 
Husse jobbar i närheten, så vi stannade till där & han fick gå en sväng i sitt sele, vilket denna gång gick bättre & han fick inga utbrott. Utan gick mycket nyfiken runt & ville undersöka ALLT! På vägen hem var han tyst, matt tror jag efter äventyret. Det var åtminstånde jag.
 
Sture tvättar resterna efter provtagningen
Nu ligger han bakom mig & sover.. 
Tänker göra honom sällskap, för nu orkar jag inte sitta upp längre... Natti natti
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0