Har äntligen hittat dom!

Mysigt att få umgås med Elin själv. Har inte gjort det på länge nu när vi inte bor grannar längre..

Vi fikade, fikade, pratade & pratade! ;)

Efter hon åkt gick jag ut med hundarna i skogen på en tur som blev något längre än tänkt ;)
Skulle inte plocka svamp! Men vad gör man när det växer gula STORA kantareller precis i vägkanten/skogsvägen!?... 

De höstkantareller jag såg gick jag förbi, fick bara plocka om jag såg gula (som jag lovade mig själv). Så det vart en lov in i skogen & fick med mig hem en bajspåse med kantareller, lite höstisar (dom var så stora att jag inte kunde passera dom) & till min STORA GLÄDJE svart trumpetsvamp! För första gången i mitt liv har jag hittat dom :)

Gick i skogen & tänkte på dom, vart finns dom? Varför hittar jag inga?
& så var dom där framför fötterna. Inte speciellt många, men några ;)


Så nu är jag riktigt nöjd!

Vacker! Synd att den är oätlig...






Var ute hela 1 tim & 15 min! Super skönt! Duktig hade jag varit & satt på mig alla ortoser så det gick så bra så :)

Jonne kommer hem tidigt idag, så ska förbereda middagen, marrinera fläskfilén...

Kommentarer
Postat av: Anna D

Höstkantareller? Menar du trattkantareller? Jag har aldrig hört det faktiskt, men så är jag inte så mycket ute... ;)



Hoppas du fick så det räcker till en god måltid, underbart!!



Kramar!

2011-09-16 @ 23:13:47
URL: http://levamededs.bloggplatsen.se
Postat av: Stina

Vi, jag, min dotter och min mor var ute i skogen igår. Vi hittade trattisar, kantareller och trumpetsvamp i mängder. det blev totalt 1,3 kg när det var rensat och klart.

2011-09-18 @ 10:49:48
URL: http://www.stinamittilivet.wordpress.com
Postat av: Madeleineslife

Svar: Anna D: Du har rätt Anna, den heter Trattkantarell men kallas för höstkantarell. Var tvungen att slå upp det för att inte säga fel ;)



Jag fick mer än tillräckligt ;) Det verkar finnas i överflöde här i skogen, ingen annan verkar plocka här omkring?.. Till min glädje förståss ;) Så det kommer räcka hela vintern hoppas jag till såser & olika rätter :)

Kram kram



Stina: Va härligt det låter! Det är mycket det! Hoppas på hitta lite mera trumpetsvamp :)

Kramis

2011-09-19 @ 15:51:52
URL: http://madeleineslife.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0