Hembesök av AT idag

Mår inte särskilt bra nu så ska lägga mig. Men ville titta in här innan..

Har mycket ont & värken stålar upp i huvudet & orsakar en hemsk huvudvärk!

Har haft möte i dag här hemma med AT. Hon var lite sen, så var orolig att hon inte skulle dyka upp. Vi gick igenom det som kan återgärdas & underlätta i min vardag. Tröskeln in till sovrummet är låg, men kommer att tas bort ändå & ersättas med en list för dom gånger jag behöver gåbordet så kommer jag inte fram. Sen tröskeln till badrummet kan man inte ta bort, så för att underlätta för mig sätta en gummilist över törskeln. Så kan jag ta mig in med rullator & gårbord.

På framsidan kommer det byggas en ramp & fixa till vid tröskeln där med ungefär samma sak som gummilisten men denna bygger man på plats. Vet inte hur jag ska beskriva det annars?..

Det kommer bli en mer permanet lösning vid toaletten, där sätts en annan sittring in som är förhöjd med ca 6 cm & fällbara handtag på båda sidor av toaletten. Som på en handikappstoalett.

Hon ha beställt en arbets stol till köket, som har elhiss. Den kommer inom 3 veckor.
Så det känns bra att det är på gång. En början. Vad det gäller en permobil så väntar vi med det till våren, för det är inte underlag att köra med en nu ute. Men hon är lite orolig, vi är födda lata & hon vill inte såklart att jag ska bli bekväm.. Men sa till henne att jag är inte orolig & hon behöver heller inte vara det. För det är inte därför jag vill ha den utan den ska göra mig mer aktiv. Att orka dagar jag normalt inte orkar & stannar inne istället.

Igår var jag i kontakt med HTJ (hemtjänsten), för har intehört något! Det har inte blivit städat här hemma sen innan jul. Så det är HÖG tid nu!! Men det kommer ett beslut denna vecka.

Ansökan om färdtjänst verkar det som om informationen har gått om varandra & inte kommit fram dit den ska. När jag pratade med kuratorn som skulle hjälpa mig med en ansökan på sjukhuset så fattas fortfarnade ett läkarintyg. Men det blev fel på systemet på V.C när jag ringde idag så hon skulle ringa upp, men gjorde inte det... Så får väl ringa igen imorgon.. Ringa hit & dit hela tiden! Aldrig kan man slappna av!!

Nu ska jag lägga mig & hoppas jag får sova! Har gjort någon timme eller 2 på soffan efter maten, var helt slut!..

Kommentarer
Postat av: sussi

Vad glad jag blir av att läsa att de händer nå bra i ditt liv som ska underlätta för dig.Franföallt att du accepterar din situation (Vilket inte är lätt) och tar emot allt som hjälper dig! Kram

2011-01-11 @ 23:47:08
URL: http://fritidsforskare.wordpress.com/
Postat av: Madeleineslife

Sussi: Tack snälla sussi!

Ja att acceptera & ta den hjälpen jag har rätt till är inte det lättaste som du säger. Men det kommer göra min vardag lättare & mindre värk betyder mer ork till annat. Sen kan jag känna ibland att jag tycker det är lite jobbigt med alla hjälpmedel. Men på någe sätt är det lättare för andra, dom kan se med ögonen att det är något. Som nu med hemtjänsten, alla som frågar hela tiden när jag ska börja jobba.. Nu när jag säger att jag ansökt om HTJ så säger dom, Jaha är det så illa... Det har det varit hela tiden egentligen men det tar ett tag att komma så här långt so jag gjort idag... Men sen kan jag oroa mig för att inte någon som vill leva ihop med mig som har detta handikapp...



Kramis

2011-01-12 @ 14:20:55
URL: http://madeleineslife.blogg.se/
Postat av: sussi

Du kommer hitta din prins med!!! Oavsett handikapp så finns de en för alla. En kille jag jobbade hos var förlamad och stum efter en hjärnblödning. Han kunde röra en arm så han skrev när han tala. Efter 30 hittade han en "normal" kvinna idag har de barn med och är gifta :)

så du ska inte se handikapp som ett hinder de finns så många solskenshitorier!



Ja människor kan vara klantar tänker på din hemtjänst. INNAN jag skulle fråga en brukare som är dålig när de ska börja jobba! Man har ju inte hjälp för skojs skull!!!!

2011-01-12 @ 15:38:19
URL: http://fritidsforskare.wordpress.com/
Postat av: Madeleineslife

Sussi: Tack! För att du ger mig hopp.. Du har rätt, men vissa dagar funderar man över mycket.. Om dom väljer bort mig så är det väl inte för mitt handikapp utan för att dom inte gillar mig för den jag är. För hur det än är så är jag fortfarande Madeleine.



Kramis

2011-01-13 @ 01:06:19
URL: http://madeleineslife.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0