Värt att fundera över!

Nu sitter jag hemma hos Ruedee, hon jobbar natt.

Jag passar hennes barn, ja dom sover ju nu så klart.. Ska oxå lägga mig om ett tag. Vi har haft en mysig kväll tillsammans, med skratt, bus, pizza & massa kortspel... Kul när det är så stora nu så man kan spela annat än finns i sjön.

Har varit på en natt promenad med hundarna..

Överallt så står det någon/några ute å röker, snackar skit & högljuda. På väg så småningom till krogen. Men jag är inte alls avundsjuk! Tvärtom, skönt att slippa. Vara hemma & ha mys som ikväll med barnen & hundarna är bättre. Klart att nån gång ibland är det väl trevligt... Men vet inte har blivit lite anti alkohol, det har nog helt enkelt varit för mycket skit med det med i bilden runt omkring. Sen när man har värk & är beroende av att kunna ta tabletterna så är man hellre utan. Men jag har absolut inga problem med det!! Att man inte dricker & är på fest brukar vara andra som tycker det är mer jobbigt. Som om man inte skulle ha roligt för att man inte dricker.

Jag har aldrig varit den som super mig redlös & har minnesförluster. Klart att man har haft någon riktigt fylla men ni förstår säkert vad jag menar... Nu när jag oftast väljer att inte dricka så kan jag ta värktabletter vid behov, vet vad jag gör & säger. Kan ta bilen hem & mår bättre än de flesta dagen efter.... Har mycket roligt ändå! Nästan roligare nu för tiden. Blir bara irriterad på fulla människor som beter sig dumt, dom vet inte vad dom håller på med & känner sina gränser.

-Sen tycker jag att man ska tänka över en sak, och det är.

-Hur ser det ut i barnens ögon?!

-När alla vuxna dricker så fort man ses...?

-Är det sunt?!

-Vad ska dom tro?

-Vad får barnen uppleva när vuxna dricker alkohol?

-Hur vill vi vara som förebilder?

-Ska det vara alkohol så fort man äter middag med vännerna & barnen är med, för att man ska ha trevligt?

-Eller har man det ändå?

Jag har själv funderat över dessa frågor många gånger. Har inga barn själv än. Men många vänner har, sen är jag äldst av syskonen. Det är skönt när min syster säger till mig när andra fulla människor kommer fram & vill bjuda mig ex. - Min syster är faktiskt nykter & så ler hon stolt.

Då blir jag varm inombords!

Hon tyr sig till mig & känner sig trygg. Bara av den anledningen gör att jag inte vill dricka, absolut inte när barnen är med! Sen ja klart ett glas vin, men inte mer. Enligt min åsikt. det var inte alls detta jag hade tänkt att skriva om, men det bara blev så apropå.... :P Men ett viktigt ämne!

Kul att veta dina funderingar & vad tycker du?

Kramis ♥


Kommentarer
Postat av: Elin

sv: Alltid du och jag :) <3

2009-11-29 @ 10:38:52
URL: http://eelinslife.blogg.se/
Postat av: EDSmamman

Håller med dig. Här hemma dricker vi kanske ett glas vin ibland, men eftersom jag oxå är i behov att kunna ta min medicin så smuttar jag bara. Dricker aldrig ens ett halvt glas...



Vi bestämde redan från början att våra barn aldrig någonsin ska vara med på fest där vuxna blir fulla och beter sig konstigt. Av egen erfarenhet så vet jag att barn inte tycker om det... oftast inte iaf.. undantag finns väl alltid i alla sammanhang.



Sen måste man ju kunna tänka på att man har ett ansvar som förälder. Tänk om båda druckit, sen händer det nånting som gör att man kanske måste till sjukhus, hur bra skulle det kännas att man inte ens kan skjutsa sina barn till doktorn.... ??



Nä, jag klarar mig alltid bäst utan alkohol. Festandets tider är förbi. Jag trivs bättre med familjen, men kanske är det på grund av att jag inte mår bra av att dricka alkohol, min värk i kroppen blir outhärdlig av alkohol... vet inte vad det beror på med... kanske har det nånting med vätskebalansen att göra...



Ha en bra dag vännen, nu ska jag o barnen och mannen ut och leta en adventsgran att sätta upp på gården. Myyys! Ser redan genom fönstret hur Lucas stapplar omkring på sina små ben ute.. myys

2009-11-29 @ 10:42:26
URL: http://edsmamman.blogspot.com
Postat av: litentanta

Jag har helt tappat bort festandet nuförtiden även om jag fortfarande tycker om att ta några öl. Dottern är ju stor numer men tycker fortfarande inte om att se morsan "dragen" vilket ju är det vanliga, vem vill öht se sina föräldrar påverkade av nåt?



Efter att värken och epilepsin kom in i livet så har jag några tappra försök, eller totala kraschar, ska jag väl hellre säga, då jag fortfarande trodde att jag kunde ta mina öl.... Inte då, levern jobbar ju stenhårt med medicinerna vareviga dag vilket gör att jag inte har en chans att veta om en öl egentligen är för mycket... Att bli alldeles jättepåverkad av nästan ingenting och som hände i början, helt tappa bort en massa neurologiska funktioner... jag kunde inte gå om jag drack?! "tappade" benen som jag kallar det, pang bara så fungerade in motoriken MEN intellektet var inte påverkat, sånt skrämmer tonårsbarn, OCH deras morsor så jag är nästintill nykteriskt nuförtiden..



Vill jag ha nån/några öl till fredagen är jag helst ensam hemma, vill INTE att nån annan ska se om det är en sån gång att hjärnan/lever bara totalvägrar att fungera utan håller mig för mig själv då, för grejen är att jag älskar öl... :-( Smaken och allt, men inte reaktionen..



Ha det bäst nu! (och det där med bostadsbidraget... förstår precis hur du tänker men är samtidigt tacksam över att vi ensamma föräldrar får det, hur skulle dottern ha vuxit upp annars?) :-(

2009-11-29 @ 11:02:39
URL: http://litentanta.blogg.se/
Postat av: Renée

JAg älskar både öl och vin men har nog inte druckit en droppe sedan jag fick min starka medicin. Att sitta och ta ETT glas vin även om barnen är hemma tycker jag är okej men absolut inte mer. Sen fattar jag inte varför det alltid ska supas när man träffas. Märkligt... Tur man har blivit nykterist... numera är jag "bara narkoman"...

2009-11-29 @ 19:44:14
URL: http://www.rej74.spaces.live.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0