En utflykt till vikingabyn...

Idag har varit en underbra dag, vi ( jag, Lisa  å hennes 3 barn,  deras morfar & en av min småsystrar & ) till vikingabyn.
Kunde inte ha varit bättre väder!
Vi hade mycket trevligt, man lär sig något mytt varje gång man är där...
Sen är det både för vuxna & barn & det händer saker hela tiden...

Vi tittade på när dom gjorde glaspärlor, tovade ( som man fick göra om man ville själv ), baka bröd. Sen visar dom lekar ifrån den tiden, sång & dans. Berättar sagor sen självklart om vikingatiden...

Jag fick några bilder ifrån dagen...


Här gör dom glaspärlor, han som ska göra en pärla nu är det första gången för & håller på att lära sig..

Det är svårarde än vad man tror...




Nu är det dax att ta ut den ifrån ugnen... Där inne är det 1000 grader! Så man får passa fingrarna...
Hon som gör pärlor heter Britta & hon sjunger även. Henne har vi träffat ute på trapperträffar..



Glas klumparna som ligger här slår man i smulor, som sen smälts ner föratt bli pärlor...



Här bakar vi "vikingabröd"... Närmast i bild är det Fille sen Frida i vita leggins & svart topp...



Här syns även Lisa & Freja i bild... Väntandes på att det ska bli klart. Man kanske inte kan tro det men med smör, slat & örter så blir det väldigt gott!

Sen vart det hemfärd efter ca 4 timmar, då var jag totalt slut!!! Mit huvud värkte värre än någonsin, så visste helt ärligt inte hur jag skulle klara av att köra 2 ½ mil hem!!!
Det var riktigt läskigt!!!
Hade sällskap av Felicia i bilen som tur va & så gjorde vi ett stop efter halva vägen.

Då tog vi en glas, det känndes lite bättre, men gjorde en anhalt till i stallet. Där jag lag mig på soffan med en gång!
& somnade givetvis....
Så efter en power nap så kom maten =0)
Så åt med pappa, Lisa & Felicia sen skulle jag hem, men det tog en stund som vanligt att komma därifrån...
En hundvalp kom på besök, sååå söt!!

Sen tittade jag på kattungarna för första gången denna sommar, har liksom inte blivit av. Men det är nu som dom är som sötast!


Så bedårande söta!!

Sen var det hem bums...
 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0